Atikoantralinis

Atikoantralinė liga

Lėtinis atikoantralinis otitas – tai lėtinis vidurinės ausies uždegimas, kuriam būdingas nuolatinis pūliavimas, blogėjanti klausa dėl palaipsniui didėjančio kaulinio irimo židinio ausyje bei pastovios perforacijos (skylės) viršutinėje būgnelio dalyje.Tai yra ypatinga uždegimo forma, nes jo metu vidurinėje ausyje susiformuoja darinys –cholesteatoma. Cholesteatoma palaipsniui didėdama ardo šalia esančias struktūras – būgnelį, klausos kauliukus, kitas vidurinės ausies struktūras ir gali pasiekti smegenis ar kitas svarbias struktūras ir sukelti gyvybei pavojingas komplikacijas.

Simptomai

• nuolatinis pūliavimas iš ausies, išskyros nemalonaus kvapo, kartais su kraujo priemaiša,
  • prikurtimas,
  • ūžesys,
  • skausmas – retai, paūmėjimo metu, supūliavus cholesteatomai,
  • galvos svaigimas, veidinio nervo parezės požymiai atsiranda komplikuojantis susirgimui.

Gydymas

Konservatyvus gydymas susirgimo neišgydo, todėl galimas tik kaip laikina priemonė iki operacijos:

• antibiotikų ar antibiotikų/kortikosteroidų lašai į ausį,
  • sisteminiai antibiotikai (supūliavus cholesteatomai, paūmėjimo metu, vystantis komplikacijoms),
  • saugoti ausį nuo vandens patekimo,
  • pūlių ir cholesteatominių masių pašalinimas, išsiurbimas.

Lėtinis cholesteatominis vidurinės ausies uždegimas gydomas tik operaciniu būdu. Pagrindinis operacijos tikslas – pašalinti cholesteatomą ir apsaugoti ligonį nuo galimų cholesteatomos komplikacijų.

Kai cholesteatoma nėra labai išplitusi, operacijos metu klausa yra išsaugoma ar kai kuriems ligoniams gali būti net pagerinama. Šie tikslai pasiekiami atlikus rekonstrukcinę operaciją - mastoidektomiją (vidurinės ausies ertmių atvėrimas pašalinant patologinius audinius) su timpanoplastika (būgninės ertmės struktūrų revizija ir korekcija, ausies būgnelio perforacijos padengimas lopu, siekiant pagerinti klausą). Operacijos metu minkštieji užausio audiniai prapjaunami iki kaulo, grąžtais atveriamos vidurinės ausies ertmės, išvalomi patologiškai pakitę audiniai. Atnaujinami būgnelio perforacijos kraštai, apžiūrima būgninė ertmė, paimamas ligonio raumens dangalų, kremzlės ar antkremzlio lopas ir suformuojamas naujas būgnelis, landa tamponuojama.

Esant išplitusiai cholesteatomai bei įtariant prasidedančias komplikacijas, atliekama radikali ausies operacija arba atikoantromastoidotomija. Tai reiškia, kad nebandoma atstatyti normalią ausies anatomiją ar išsaugoti klausą, o stengiamasi maksimaliai pašalinti pažeistus audinius ir suformuoti ausyje plačią lengvai išvalomą ertmę, kad neliktų tolesnio ligos progresavimo pavojaus ir neliktų komplikacijų grėsmės. Operacijos metu iš vidurinės ausies bei speninės ataugos pašalinama cholesteatoma bei uždegimo pakenkti klausos kauliukai, išorinė ausis sujungiama su vidurine ausimi. Susidaro bendra ertmė, jungianti išorinę ausies landą, vidurinę ausį bei speninę ataugą. Jei operacijos metu pavyksta išsaugoti klausos kauliukus bei būgnelio likučius, ligonio klausos likučiai išsaugomi, tačiau klausos pagerinimo prognozė iš esmės yra bloga. Po radikalių ausies operacijų klausa nepagerėja, gali išlikti periodinis pūliavimas, tačiau apsisaugoma nuo gresiančių komplikacijų. Išoriškai ausis po operacijos nepasikeičia, tik gali būti platesnė ausies landos anga, tai reikalinga geriasniam pooperaciniai ausies funkcionavimui ir priežiūrai.

Atliekant rekonstrukcinę operaciją, recidyvo (jau praėjusios ligos pasikartojimo sveikstant arba pasveikus ) galimybė yra iki 20 proc. Pakartotinę operaciją rekomenduojama atlikti po 6 mėnesių. Atliekant radikalią ausies operaciją, išlieka periodinių pūliavimų galimybė. Būtina nuolat saugoti ausis nuo vandens.